(نام تجاری یکی از مهم ترین جنبه های هر کسب کار، بزرگ یا کوچک، خرده فروشی یا عمده فروشی و ... است)

یک استراتژی موثر نام تجاری به شما برتری بزرگی در بازارهای رقابتی می دهد. اما "نام تجاری" دقیقا چیست؟ و چگونه یک کسب و کار کوچک مانند مال شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟ به عبارت ساده، نام تجاری شما وعده ی شما به مشتریانتان است، و به آنها می گوید چه انتظاری می توانند از محصولات و خدمات شما داشته باشند، و این تفاوت شما با رقبایتان است. 


پایه و اساس نام تجاری شما لوگوی شما است. وب سایت شما، بسته بندی و تبلیغات شما، همه آنها باید لوگوی مرتبط با نام تجاری شما را دربرداشته باشند. 
• استراتژی نام تجاری و حقوق صاحبان سهام 
استراتژی نام تجاری شما این است که چگونه، چه، کجا، کی و به چه کسی برای برقراری ارتباط برنامه ریزی کرده اید. محل تبلیغات و همچنین کانال های توزیع شما بخشی از استراتژی نام تجاری شما است. و هر آنچه ارتباط بصری و شفاهی برای شما برقرار می کند نیز همچنین بخشی از نام تجاری شما است.

نام تجاری استراتژیک منجر به اصناف قوی می شود، که به معنی ارزش افزوده به محصولات یا خدمات شرکت شما در مقابل محصولات بدون نام تجاری قوی می شود. روشن ترین مثال برای این قضیه نوشابه کوکاکولا در مقابل یک نوشابه معمولی است. ارزش افزوده به یک نام تجاری اغلب ناشی از کیفیت درک شده از آن و یا دلبستگی عاطفی می آید. به عنوان مثال، Nike محصولات خود را با ورزشکاران ستاره مرتبط می کند، به امید انتقال دلبستگی عاطفی مشتریان از ورزشکاران به کالا. برای Nike تنها ویژگی های کفش نیست که به فروش آنها کمک می کند. 

• تعریف نام تجاری شما

تعریف نام تجاری مانن یک سفر در کشف کسب و کار شماست. این می تواند مشکل، وقت گیر و ناراحت کننده باشد. لازم است که شما حداقل به سوالات زیر پاسخ دهید: 

ماموریت شرکت شما چیست؟

مزایا و ویژگی های محصولات شرکت شما چیست؟

مشتریان شما در حال حاضر در مورد شرکت شما چه فکر می کنند؟

چه کیفیتی مورد نیاز است تا آنها با شرکت شما ارتباط برقرار کنند؟ 
تحقیقات خود را انجام دهید. نیاز به یادگیری عادات و خواسته های مشتریان فعلی و آینده ی خود دارید. و به آنچه که شما فکر می کنید آنها نیز فکر می کنند تکیه نکنید. مطمئن شوید که چه فکر می کنند. از آنجا که تعریف نام تجاری شما و توسعه یک استراتژی نام تجاری می تواند پیچیده باشد، از نظر و مهارت های یک گروه مشاوره کسب و کار کوچک غیرانتفاعی و یا مرکز توسعه کسب و کار استفاده کنید.

هنگامی که نام تجاری خود را تعریف کردید، چگونه می توانید از آن یک کلمه خارج کنید؟ در اینجا چند راهنمایی ساده آورده ایم: 
• یک آرم عالی انتخاب کنید. در همه جا استفاده می شود.
• پیام نام تجاری خود را بنویسید.

 
پیام کلیدی برای برقراری ارتباط با نام تجاری شما چیست؟ هر کارگزاری باید از ویژگی های نام تجاری خود آگاه باشد. 
• ادغام نام تجاری خود 
نام تجاری خود را در تمام جنبه های کسب و کارتان گسترش دهید.

در چگونگی پاسخگویی به تماس ها، در فروش تلفنی شما یا فروشندگانتان، در امضای ایمیل هایتان و در همه چیز. 
• درست کردن یک صدا برای شرکت شما که نشان دهنده ی نام تجاریتان باشد. 
این صدا باید در تمام ارتباطات و تصاویر بصری اعمال شود. آیا نام تجاری شما دوستانه است؟ مکالمه دوستانه باشد. آیا خیلی شیک است؟ رسمی تر باشد. شما می توانید به کلمات جان دهید. 
• توسعه یک شعار 
نوشتن یک جمله بیادماندنی، معنی دار و مختصر که قطاری از جوهر نام تجاری شما را به همراه دارد. 
• طراحی قالب و ایجاد استانداردهایی برای مواد بازاریابی نام تجاری شما. 
• در نام تجاری خود صادق باشید.

اگر شما وعده نام تجاری خود را ارائه ندهید ، مشتریان دوباره به شما مراجعه نخواهند کرد و یا افراد دیگری را به شما ارجاع نخواهند داد. 
• مقاوم باش 
این نکته را در آخر آورده ام چون شامل تمام موارد بالا می شود و مهمترین نکته ای است که می توان ارائه داد. اگر شما نمی توانید این کار را انجام دهید، تلاش شما برای ایجاد یک نام تجاری شکست خواهد خورد.