الف) ساخت وب سایت برای شرکت به کمک شرکتهای توسعه سایت
اول بذارید صورت مسئله رو روشن کنیم. اصلا چرا باید وب سایت داشته باشیم، چرا برای بلاگفا یا یه سایت ساز ثبت نام نکنیم؟
جواب این سوال بستگی به این داره که از وب سایتتون چی میخواهید. اگه الآن بودجه شو دارید، یه وب سایت برای ارائه اطلاعات تماس و ساعتهای کاریتون میخواهید، یا نگران متمایز بودن سایتتون نیستید، میتونید فعلا از سایت سازها استفاده کنید.
اما .... بذارید اینجوری بگم، وقتشه که کسب و کارتونو برجسته کنید. شاید آخرین وب سایتتونو عصر ناصرالدین شاه راه انداختید یا شاید از بودن در صفحه سوم نتایج گوگل خسته شدید. شاید هم هیچ وقت وقتشو نداشتید که برای خودتون یه سایت بسازید.
اما حالا آماده اید.
میخواهید وب سایتی بسازید که از بین همه سایتهای رقیب سر باشه. میخواهید یه حرفی برای گفتن داشته باشید و از اخلاق کاری و برندتون برای مشتریها بگید. قطعا اگه یه وبسایت جدید تر و تمیز بسازید، کسب و کارتون هم رونق میگیره.
حالا میخواهید کی براتون وب سایت بسازه؟ خواهرزاده¬تون؟ یا یه طراح آزاد؟ این افراد در مورد سئو و نقشه سایت و طراحی و آنالتیکس گوگل و کپی رایتینگ و ... سررشته ای دارند؟
شرکتهایی هستن که برای همه این امور متخصص دارند، یک گروهند که هر کدوم یه کاری رو به عهده داره و تو کار خودش حرفه ای و مجربه. شرکتهای ارائه دهنده خدمات سئو و توسعه و طراحی سایت مثل دارکوب که قبلا امتحانشونو پس دادند و رضایت مشتریهاشون نشان از میزان موفقیتشون داره. هم  رو خوب طراحی میکنند، هم رتبه خوبی براش میگیرن و هم خودشون یه تنه متخصص همه چی هستند و شما بابت چیزی نگرانی نخواهید داشت.
اگه میخواهید سایتتون متمایز، خاص، حرفه ای و روی همه دستگاهها انعطاف پذیر باشه، اگه میخواهید روی موتورهای جستجو رتبه بگیره و کار باهاش برای خودتون و مشتریهاتون راحت باشه، باید خوب براش برنامه ریزی کنید.
تحلیل نیازها
با تحلیل نیازهاتون میتونید هدفتون رو از ساخت سایت کشف کنید و بهترین ساختار رو براش مشخص کنید. بسته به شرایط و نیازتون ممکنه فقط با یه بررسی سایت کارتون حل بشه، یا شاید یه تحقیق کلیدواژه یا تحقیق از رقیب و غیره لازم داشته باشید.
نقشه سایت
نقشه سایت، ساختار سایت رو با تمام جزئیاتش مشخص میکنه و معمولا یه جدوله که صفحات سطح بالا (صفحات اصلی و مهمتر) رو نشون میده و برای هر کدوم از این صفحات، صفحات فرعی رو نمایش میده و نحوه ظهورشون رو در فهرست تعیین میکنه.
وایرفریم
وایرفریم ها نحوه ظهور انواع صفحات بزرگ رو در سایت نهایی نشون میده، در وایرفریم جزئیات مربوط به تجربه کاربری رو در نظر میگیرند، مثل مسیریابی با عملکرد. سلسله مراتب اطلاعات باید طوری باشه که کاربر بتونه اونچه رو که لازم داره پیدا کنه، باید مشخص باشه کدوم عناصر کجای صفحه باید ظاهر بشن و چه پیامی باید منتقل بشه.
طراحی بصری/ طراحی رابط کاربری
اینجاست که عناصر زیبایی شناسی وب سایت ساخته و به عرصه عمل میرسن. اسکلت سایت با وایرفریم اون تعریف میشه. سایت باید از رنگهای برند پوشیده شده باشه، نوع نوشته ها، تصویرنگاری، شکل آیکونها و هر چیزی که روی سایت قرار میگیره باید شخصیت برند رو به نمایش بذاره و حال و هوا و ظاهر سایت رو تعیین کنه.
ثبت دامنه و هاست
اگه هنوز دامنه (آدرس سایت) و هاست (جایی که فایلهای سایتتون باید قرار بگیرن) ندارید باید به فکرش باشید. دارکوب، ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه و هاست هم هست.
استراتژی محتوا
مهمترین بخش سایت محتواشه. محتواست که تعیین میکنه چی روی صفحات بگید و چه پستهایی برای وبلاگتون بنویسید و چه نوع تصاویر و فیلمهایی بذارید، چطوری به کل سایت شکل یکپارچه و متحدی بدید که به بهترین شکل ممکن برندتونو به تصویر بکشه.
 سئو (بهینه سازی موتور جستجو)
اینها همه جزئیات کوچکی هستند که روی نحوه خوندن سایتتون توسط موتورهای جستجو اثر میذارن. موتورهای جستجو هم تعیین کننده رتبه سایتتون هستند و از این جهت حائز اهمیتند.
ساخت وب سایت
در قسمت کدنویسه سایته که طراحی کاربردی میشه. بسته به نیازهایی که دارید، طراحی یه تم سفارشی، یه افزونه سفارشی، جزئیات تعاملی یا عملکرد متخصص کسب و کار (مثل سبد خرید، چت زنده یا هدفگیری یه جمعیت خاص) رو در بر میگیره. همیشه باید واکنشگرا هم باشید تا کاربرتون از هر مرورگر یا دستگاهی هم که  استفاده کنه، در هر حال سایت رو درست ببینه.
بارگذاری محتوا
وقتی سایتتون ساخته شد و همه محتواتونو روش باگذاری کردید، وقت شروعه.
برنامه راه اندازی
این برنامه میتونه تعیین کنه که همه چیز موقع راه اندازی سایت درست کار میکنه. اگه همین الان خودتون سایت دارید، در این قسمت باید برنامه مهاجرتتون به سایت یا هاست جدید رو بچینید تا همه لینکهایی که به صفحات سایت قدیمی¬تون منتهی میشدند، همچنان کار کنند وگرنه با اعمال تغییرات ترافیک قابل توجهی رو از دست میدید.
معیارهای عملکرد
اینجاست که ابزاری مثل گوگل آنالتیکس و کنسول سرچ گوگل به کمکتون میان تا بتونید ترافیک سایت رو اندازه بگیرید و درباره نحوه تعامل مردم با سایتتون اطلاعات کسب کنید و همه کارهای خوب دیگه ای که خودتون میدونید.
کارهای بعد از راه اندازی وب سایت
این کارها رو طی روزها و هفته های بعدی باید انجام بدید – اول راه اندازیش کنید تا مطمئن بشید که سایتتون طبق انتظار کار میکنه.
راهنمای سایت
اگه نتونید سر و ته یه چیزی رو از هم تشخیص ندید از کجا میفهمید خوبه؟
ب) ساخت وب سایت برای شرکت به کمک سایت سازها و توسعه دهنده های آزاد
خیلی چیزها هست که باید بهشون توجه کنید اما اگه شرکت خوبی انتخاب کنید که کارهاتونو بهش بسپرید، همه اینها رو براتون تو برنامه با همه جزئیات میارن و به طور منظم هم میزان پیشرفت کار رو بررسی میکنند.
مضاف بر اینکه کمکتون میکنند تا مراحل بعدی رو شناسایی کنید و پایه های دیجیتالی کسب و کارتون رو بسازید.
اما فرض کنیم شما تصمیم دارید خودتون به کمک سایت سازها یا با یک توسعه دهنده آزاد سایتتونو بسازید. اینها هم بالاخره گزینه هایی هستند که میتونید انتخاب کنید ولی خب خطرات خاص خودشونو دارند. اما اگه در هر حال میخواهید از این راه برید، این مسائل رو در نظر بگیرید:
پلتفرم
آیا کار با پلتفرمی که انتخاب کردید براتون راحته؟
اگه قراره با یه توسعه دهنده آزاد همکاری کنید، آیا این فرد پلتفرم خاصی (مثل سیستمهای مدیریت محتوا از قبیل وردپرس، دروپال یا جوملا) رو ترجیح میده؟
اصلا آیا توسعه دهنده¬تون میخواد از سیستم مدیریت محتوا استفاده کنه؟ (چون تنها راه بروزرسانی سایت از طریق دسترسی به سرور و فایلهای سایت خواهد بود)
سهولت استفاده
آیا در پایان کار میتونید خودتون سایتتونو بروزرسانی کنید؟ مثلا صفحه ای بهش اضافه کنید، متن رو بروزرسانی کنید، عکس یا فایل PDF بفرستید.
یا سایتتون با این پیش فرض قراره ساخته شه که توسعه دهنده همه بروزرسانی ها رو انجام میده؟
انتقال
اگه میخواهید خودتون سایتتونو توسعه بدید، میدونید چطوری ریدایرکت بذارید و از لینکهای بد جلوگیری کنید که ترافیک سایتتونو بخاطر سئوی بد از دست ندید؟
توسعه دهنده ای که انتخاب کردید براتون این کارها رو انجام میده؟
محتوا
خودتون یا یکی از کارمندهاتون میدونید چطوری برای سایت مطلب بنویسید تا کسی که دنبال سایت شما میگرده بتونه پیداتون کنه؟
اگه قراره بدید کسی براتون بنویسه، مهارتهاش در چه سطحیه؟
آیا مطمئنید که مخاطب یا مشتریهای هدفتون رو درست میشناسه؟
طراحی
بعضی از پلتفرمها از قالب استفاده میکنند یعنی همه سایتهایی که با اینها ساخته میشند شبیه همند. براتون مشکلی نداره؟
آیا نمونه کارهای قبلی توسعه دهنده¬تونو دیدید؟ نمونه کارهایی که برای مشتریهای قبلیش انجام داده همه یه شکل نبودند؟
موبایل
قالبی که برای سایت سازتون انتخاب کردید روی تبلت و موبایل هم خوب دیده میشه؟ کار باهاش روی تبلت و موبایل هم راحته؟
وب سایتهایی که توسعه دهنده تون طراحی کرده چی؟
تجربه کاربری
میدونید چطوری کار با وب سایتتونو برای مشتریها راحت کنید؟
وقتی وب سایتهایی رو که توسعه دهنده تون ساخته نگاه میکنید، مسیریابیش براتون راحته؟
این وب سایتها سوالاتی رو که درباره شرکت تو ذهنتون دارید پیش بینی میکنند و بهشون جواب میدن؟
معیارها
بر چه اساس میزان موفقیت سایتتونو میسنجید؟
آیا میتونید از ابزازهایی مثل گوگل آنالتیکس یا گوگل تگ منیجر استفاده کنید و باهاشون برای سایتتون اطلاعات کسب کنید و از اطلاعات بدست اومده استفاده کنید؟
توسعه دهنده آزاد کاری که انتخاب کردید چطور؟
اگه قراره کس دیگه ای این کارها رو براتون انجام بده، اکانت¬ها مال شما میشه یا نه؟
آیا میتونید نتایجی رو که این ابزار ارائه میدن تفسیر کنید؟
جمع بندی
خوبه تو عصری زندگی میکنیم که هر کسی میتونه وب سایت بسازه اما اگه وب سایت جدیدتون نتونه تجربه مناسبی برای مخاطبتون بوجود بیاره، بهتره که کلا وب سایت نداشته باشید.
قبل از شروع کار و وقت گذاشتن برای وب سایت به اهدافتون فکر کنید. همچنین ببینید اصلا به ساخت سایت نیاز دارید یا نه، یعنی آیا این اهداف با ساخت سایت بدست میان یا نه. هزینه های ساخت و تعمیرات سایت در ابتدای کار از درآمدشون بیشتره اما با گذشت زمان سودی که برای شرکتتون به بار میارن ارزش وب سایت رو بالا میبره. چرا همین الآن امتحان نمیکنید؟ باهامون تماس بگیرید.